2023ÉlménybeszámolóSzekszárdi-dombság

Séta Perczel Mór emlékére

A túra az otthonomtól kb. 200 km távolságban van, ezért túratársammal előtte való nap lejöttünk Bátaszékre, és itt aludtunk, hogy reggel pihenten tudjunk indulni. Mivel mostanában kifogjuk az esős időt, erre a túrára is felkészültünk, hogy ronda időnk lesz megint. Nagy örömünkre reggelre elvonult minden esőfelhő.

A rajt Cikó falu művelődési házából indult. Hamar parkoltunk, felöltöztünk, táska fel, és mehettünk is nevezni. A 10 km-es távot választottuk. Megkaptuk az itinert, ami nagyon tetszett. Szép, értelmezhető színes térkép volt benne és a túra során érintett helyekről leírt történetek is gazdagították.

Itiner
Az itiner

Kb. 1,5 km-t sétáltunk egy meredek utcán felfelé, mire elértük a faluhatárt, onnan egy löszös talajon szintén egy kaptatón haladtunk tovább. Alig vártam, hogy felérjünk végre. A sárban elkelt volna a túrabot, persze az a kocsiban maradt.

Fent egy kereszteződéshez értünk, ahol egyenesen a sárga jelzésen folytattuk az utunkat. Pár méter után mesés panoráma nyílott az egymásra torlódó dombhátak koszorújára.  Természetesen a magaslesre is fel kellett másznom megcsodálni a tájat.

Dombhátak
Magasles

Sétánk a piros jelzésen folytatódott, amit szalagozás is segített, ekkor már lefelé mentünk. Egy kisebb útszakaszon hatalmas fenyők emelkedtek az ég felé a festői táj előtt.

Megmondom őszintén, percekig néztem felfelé, hogy ez milyen csodálatos így.

Fenyők

Az első ellenőrzőpont Eszterpusztánál volt. Itt kaptunk útravaló almát, fújtunk kicsit és szemügyre vettem a templomromot is.

Templomrom

Tovább a piros jelzésen elértünk Ófaluhoz. A falu már Baranya vármegyéhez tartozik. Utcáin sétálva nem tudtam, hogy most jobbra vagy balra forduljak, annyira magával ragadott a régies hangulat, a székelykapuk, a fából faragott figurák, a díszített udvarok.

Ófalu
Székelykapu

Az egyik villanyoszlopon volt egy zöld zsírkréta is, amivel a füzetbe jelölést kellett rakni, majdnem átsiklottunk rajta, annyira bámészkodtunk. Itt tudtunk a Dél-dunántúli piros füzetünkbe is pecsételni.

Elhagyva a falut, a meredek utat löszfal szegélyezi, amiben régi pincebejáratok vannak. Ez a számomra különleges látvány végigkísért minket az erdő bejáratáig. Még egy kis emelkedő várt ránk a kopár domb tetején, közeledtünk az ellenőrzőponthoz.

– Na, de állj meg picit! –suttogtam túratársamnak és a fára mutattam, ahol egy mókuspár játszadozott. Sikerült is lencsevégre kapnom egyikőjüket.

Löszfal
Mélyút
Pince
Pincebejárat
Mókus

Szóval akkor az ellenőrzőpont. Füzetünket aláírták és kaptunk nápolyi szeletet frissítőnek, amit egyből el is fogyasztottunk. A domb tetején nagy szél volt, aminek nem igazán örültünk, így elkezdtünk iparkodni. Visszajutottunk abba a kereszteződésbe, ahova először értünk fel a faluból. Az ismert úton mentünk egy darabig, majd a Perczel Mór utcán sétáltunk vissza a rajthoz.

A nemzeti ünnep jelképeként kokárdás kitűzőt és emléklapot kaptunk. A zsíroskenyér mellett a süti pedig a magyar zászló színeit szimbolizálta, ami nagyon jó ötlet volt.

Emléklap

Köszönjük a túrát a Dobogó Természetjáró és Hegymászó Egyesületnek. Gratulálok minden induló társamnak.