2023Aggteleki-karsztCserehátÉlménybeszámoló

Vitézlő 15B

2023. május 13-án 16. alkalommal rendezték meg Szendrőben a Vitézlő teljesítménytúrát. Számomra különleges ez a túra, mert ez volt az első teljesítménytúra, amire 2017-ben hivatalosan is beneveztem.

Idén a Cartographia Kupa túrái közé is bekerült, így várható volt, hogy az egyébként is népszerű, túrázók százait megmozgató rendezvényre olyanok is ellátogatnak, akik már több éve nem voltak a túrán vagy még sosem vettek részt rajta. A szervezők is tudták ezt, ezért az állomáson várták a vonatot, mellyel sok, Budapesten és környékén lakó túrázó is utazott. Köztük volt három budapesti ismerősöm is, akik még sohasem túráztak a környéken, minden újdonság volt számukra.

Mivel szerintem a legszebb rész az Ördög-gát, ezért olyan távot javasoltam nekik, amelyik érinti ezt a gyönyörű részt. Ketten a 35 km-es távon indultak, míg a harmadik túratárs velem tartott a 15B távon.

Bár a vonat több mint 20 percet késett, az előregisztrációnak köszönhetően gyorsan beneveztünk – ezt nagyban segítette az is, hogy a nagy tumultus elkerülése érdekében több regisztrációs pont is volt, a választott távnak megfelelő pont megtalálását pedig táblák segítették.

Háromnegyed 9 után útnak is indultunk, a táv elején a piros + jelzést követtük.

Piros kereszt

A sok résztvevő miatt könnyű volt követni az útvonalat, de a jelzésekre sem lehetett panasz: ahol a jelzést nem tudták sem fára, sem kőre festeni, ott földbe szúrt karók segítségével oldották meg a jelölést, míg később volt olyan szakasz, ahol fára akasztott sörösdobozokra festették a helyes irányt mutató jelzést.

Hamarosan elértük az első ellenőrzőpontot (Lipóc), ahol kétféle müzliszelet közül választhattunk.

A pont után maradtunk a piros + jelzésen, de hamarosan átváltottunk a zöld + jezésre, ami a zöld sávval jelölt útra vezetett át.

1 km megtétele után elértük a Telekes–patakot és jeleztem túratársamnak, hogy most kezdődik az izgalmasabb rész: több helyen is át kell majd kelnünk a patakon, de hamarosan elérjük a túra leglátványosabb képződményét, az Ördög-gátat.

Közben egy kis barlangot (Ördög-gát-lyuk) is jelzett az útvonal mellett a zöld Ω, és mivel csak méterekre volt az útvonaltól, ezt is megnéztük.

Szurdok
Barlang

Az első patakátkelést sikeresen teljesítettük, de az Ördög-gátat elérve számomra nagy csalódás volt, hogy ezúttal teljesen száraz volt.

Túratársamat és a többi ott tartózkodó túrázót ez szerencsére nem zavarta, egymás után készültek a képek az Ördög-gáttal a háttérben.

Fal

Pár perc fotózás után folytattuk az utunkat. Azokon a pontokon, ahol 2 éve minden lépést meg kellett fontolni, hogy a bővízű patakon át tudjak kelni, most a patakmederben sétáltunk át.

Patakmeder

A szurdokvölgy végén elértük a 2. ellenőrzőpontot.

Jobbra kanyarodtunk, majd a piros sávon meredek, hosszabb emelkedőn haladtunk, melynek végén ismét a piros kereszt sáv jelölést láthattuk. Itt is jobbra indultunk tovább, hogy 2,5 km múlva elérjük azt a zöld +, piros + elágazást, ahol a Telekes-patak felé indultunk. Innen már egyszerű dolgunk volt: a piros + jelzést követtük, amelyen ismét elértük a Lipóc ellenőrzőpontot, ahol ezúttal alma volt a jutalmunk.

Innen már csak vissza kellett sétálni a rajtig. Visszafelé is sok túratársat láttunk az úton, a szendrői Vár-hegyet és az ott lévő kilátót (melyet a távunk nem érintett) pedig egyre közelebbről láthattuk.

Panoráma

14 órakor már a célban voltunk, ahol megkaptuk az oklevelet és a kitűzőt. A megfáradt túrázókat zsíroskenyér és tea várta.

Mivel a másik két túratársunk még úton volt, ezért ketten autóval elmentünk a rudabányai tóhoz, hogy ezt a látnivalót is meg tudjam mutatni túratársamnak.

Tó

Nagyszerű túranapunk volt, sok szép látnivalóval. Aki erre jár, nézze meg a környék látnivalóit, érdemes.